190 milionów złotych z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 otrzymały Gdynia, Rumia, Reda i Władysławowo na realizację projektów transportowych. Celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz rozwój multimodalnej, niskoemisyjnej mobilności w całym regionie.
Już wkrótce mieszkańcy Gdyni, Rumi, Redy i Władysławowa zyskają łatwiejszy dostęp do komunikacji publicznej i bezpieczniejsze węzły przesiadkowe. W miastach powstaną nowe buspasy, ścieżki rowerowe, parkingi oraz infrastruktura ułatwiająca codzienne przemieszczanie się. Dzięki tym zmianom zmniejszy się natężenie ruchu samochodowego w centrach miast, a co za tym idzie – emisja spalin, hałasu i korków.
To efekt otrzymanego dofinansowania z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Uroczyste podpisanie umów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) odbyło się 11 sierpnia 2025 roku w Rumi. W wydarzeniu wzięli także udział m.in. Joanna Lech, dyrektor CUPT, parlamentarzyści: Rafał Siemaszko – poseł na Sejm RP, poseł Stanisław Lamczyk i senator Sławomir Rybicki, I wicewojewoda pomorski Emil Rojek, starosta wejherowski Marcin Kaczmarek, radny sejmiku województwa pomorskiego Piotr Wittbrodt. Samorządy reprezentowali: burmistrz Rumi Michał Pasieczny wraz z zastępcą Arielem Sinickim, wiceprezydent Gdyni Rafał Geremek, burmistrz Redy Mateusz Richert oraz burmistrz Władysławowa Roman Kużel.
Krok w stronę zrównoważonego transportu
– Cztery różne miasta, cztery ambitne inwestycje i wspólny cel – stworzenie nowoczesnej, bezpiecznej i dostępnej komunikacji miejskiej w Metropolii Trójmiejskiej. Dzięki Funduszom Europejskim wspieramy realne zmiany, które poprawią jakość życia mieszkańców i ograniczą negatywny wpływ transportu na środowisko. To przykład skutecznej współpracy lokalnych samorządów, administracji centralnej i instytucji unijnych – powiedziała Joanna Lech, dyrektor CUPT.
Inwestycje w zrównoważoną mobilność miejską – przegląd projektów
- Gdynia otrzymała prawie 126,9 mln zł, przy całkowitej wartości projektu blisko 303 mln zł, co pozwoli miastu na kontynuację i rozwój priorytetowych inwestycji w obszarze zrównoważonego transportu miejskiego. W ramach projektu przewidziano m.in.:
- modernizację węzłów przesiadkowych Gdynia Główna i Gdynia Chylonia,
- refinansowanie budowy węzła przesiadkowego Gdynia Chwarzno-Polanki,
- powstanie nowych buspasów i ścieżek rowerowych w kluczowych lokalizacjach,
- rozwój inteligentnych systemów transportowych (ITS), takich jak system wykrywania pojazdów nieuprawnionych na buspasach czy rozbudowa miejskiego monitoringu i informacji pasażerskiej.
- W Rumi powstanie nowy węzeł komunikacyjny Rumia Biała Rzeka, a istniejący węzeł Rumia zostanie rozbudowany. Wszystko po to, by poprawić dostępność transportu publicznego oraz komfortu podróżnych. W ramach węzła Rumia Biała Rzeka – związanego z planowanym przez PKP uruchomieniem nowego przystanku SKM – zostanie przebudowane m.in. skrzyżowanie przy ul. Grunwaldzkiej. Powstanie również nowoczesna infrastruktura towarzysząca, w tym m.in. parkingi Park&Ride i Bike&Ride. Z kolei w rejonie istniejącego węzła Rumia zaplanowano budowę:
- parkingu kubaturowego przy ul. Starowiejskiej,
- parkingu Park&Ride przy ul. Towarowej.
– Rumia jak mało które miasto doświadczyło pozytywnej zmiany, wynikającej z powstania węzłów, w szczególności tego w Rumi Janowo. Efekt jest taki, że już teraz codziennie kilkaset osób więcej korzysta z SKM. Patrząc w przyszłość – nowy węzeł Rumia-Biała Rzeka będzie również bardzo potrzebny. Ta część miasta dynamicznie się rozwija – mówi burmistrz Rumi Michał Pasieczny.
Całkowity koszt inwestycji to 55 milionów złotych, z czego aż 38 milionów stanowi dofinansowanie z Funduszy Europejskich.
- Reda rozbuduje węzeł przesiadkowy o nowoczesny parking Park&Ride, infrastrukturę rowerową, zielono-błękitne rozwiązania retencyjne oraz montaż instalacji OZE. Koszt całkowity to 13,1 mln zł, z czego ponad 8,5 mln zł pokryją środki z Funduszy Europejskich.
- Władysławowo wybuduje tunel pieszo-rowerowy pod linią kolejową nr 213, który połączy dworzec PKP z m.in. dworcem autobusowym, znacząco poprawiając dostępność i bezpieczeństwo ruchu. Całość projektu wynosi 24,6 mln zł, z czego 17 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich.
Efekty dla mieszkańców i regionu:
- integracja różnych środków transportu (kolej, autobus, rower, samochód),
- skrócenie czasu podróży i poprawa komfortu przejazdów,
- zmniejszenie emisji CO₂ i hałasu,
- zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego,
- pobudzenie lokalnej gospodarki i turystyki.